Blog Layout

Roxy Tacq (ANWB) • 31 oktober 2019

ANWB ontwikkelt kader voor verkeer in de stad

Micromobiliteiten: Hoe passen we ze in? 


De laatste jaren zijn er steeds meer mobiliteitsvormen bij genomen. Denk aan e-bikes, e-bakfietsen, speedpedelecs, scootmobiels, Biro’s, hoverboards, e-stepjes, Segways, Stints, Onewheels. Daarnaast maken professionele vervoerders steeds meer gebruik van lichtere kleinere voertuigen. Zoals pakketbezorgers met grote bakfietsen en de online supermarkt Picnic met mini vrachtwagentjes. 

ANWB stelt dat de huidige regelgeving rondom vervoersmiddelen historisch gegroeid is en niet meer aansluit bij al deze nieuwe vervoersmiddelen. Het (gewenste) gebruik conflicteert soms met de gestelde normen en sommige voertuigen vallen buiten de boot. 

Daarom heeft ANWB vervoersmiddelen en regelgeving tegen het licht gehouden. De organisatie heeft op basis van de ontwerpmethodiek “Verkeer in de stad” een nieuw kader ontwikkeld. Dit kader helpt om op een logische en onderbouwde manier beslissingen te maken over de regulering van vervoersmiddelen. Twee criteria waren hierin leidend voor ANWB: massa en snelheid.  De denkoefening van ANWB is bijzonder leerrijk en relevant voor de wijze waarop elektrische deelsteps in Nederland kunnen toegelaten worden op de weg. 

Roxy Tacq, public affairs adviseur bij ANWB, schreef hier een interessante bijdrage over voor het Nationaal Verkeerskundecongres 2020. Je kan haar verhaal hier lezen. 

Ook voor het Verkeerskundecongres 2019 stelde ze een discussiepaper op met haar visie op nieuwe regelgeving op basis van verschillende voertuigfamilies. Je kan de volledige discussiepaper hier lezen. 

Meer informatie over de visie van ANWB op verkeer in de stad kan je vinden op de website van ANWB



door Web Master 27 oktober 2021
Op dinsdag 26 oktober 2021 heeft de Nederlandse MicroMobiliteitCoalitie (NMMC) een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer . De coalitie die is opgericht door 6 internationale marktleiders van deelvervoer via deelsteps (Bird, Bolt, Dott, Lime, TIER, Voi) maakt zich zorgen maken over het feite dat e-steps nog steeds niet toegelaten zijn in Nederland en dat nieuw voorgesteld beleid daar geen verandering in brengt (toelatingskader voor licht elektrische voertuigen (LEV). Wij vragen Nederland om niet het wiel opnieuw uit te vinden en stellen voor om regelgeving uit andere EU-lidstaten over te nemen waar al ervaring is opgedaan met het gebruik van e-steps.
door Brussel Mobiliteit 8 april 2020
Brussel Mobiliteit (het Ministerie van Mobiliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) deed vorig jaar een studie naar het gebruik van deelsteps in de stad. De doelstelling van de studie was om te achterhalen wat het profiel is van de elektrische stepgebruiker (zowel deelstep als privé-step), alsook de verplaatsingswijzen die deze steps vervangen en de intermodaliteit die ze genereren. De studie concludeert dat er door de aanwezigheid van de steps in de stad een duidelijke verandering in de keuze van het vervoersmiddel (modal shift) gebeurt: ​sinds de introductie van elektrische deelsteps in het Brussels Gewest werden maar liefst 26% van de verplaatsingen die personen met een auto dachten af te leggen vervangen werden door een elektrische deelstep. Daarenboven werd 18% van de verplaatsingen die personen dachten af te leggen door middel van een klassieke taxirit of met een Uber (of gelijkaardig alternatief) tevens vervangen door een verplaatsing met een elektrische deelstep. Verder toont de studie dat deelsteps in Brussel voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer. De helft van de gebruikers geeft aan dat ze de step regelmatig gebruiken om naar het werk te gaan, en meer dan één derde meldt dat ze de step regelmatig gebruiken voor vrijetijd 's avonds, aansluiting op het OV en het bezoeken van vrienden en familie. De volledige studie kan je hier downloaden.
door CROW & Connekt 30 maart 2020
Kennisplatform CROW en triple-helix netwerk Connekt hebben een interessant position paper geschreven over micromobiliteit. Met hun position paper initiëren CROW en Connekt de dialoog met publieke en private partijen. De auteurs zien de potentie van micromobiliteit.
Share by: